عصر فناوری اطلاعات- انفورماتیک دندانپزشکی

 عصر حاضر را عصر اطلاعات  نام نهاده اند  بنابر این  هرکس  که مجهز به اطلاعات نباشد از قافله زمان عقب میماند. اطلاعات عبارت است از هر داده ای که در ذهن شنونده مفهومی را ثبت کند و دانش همان اطلاعات کاربردی است.  پس پایه و اساس دانش چیزی جز اطلاعات نیست.  اگر بخواهیم  همراه  کاروان بشریت همسفر باشیم چاره ای نداریم جز مجهز شدن به اطلاعات.

 فنآوری اطلاعات  شاخه ای از فنآوری است که درباره کاربرد کامپیوتر در شاخه های مختلف علوم بحث و تحقیق می کند. این شاخه از علوم مرتبط است با طراحی ، توسعه ، نصب و راه اندازی سیستمهای اطلاعاتی  و نرم افزارهای رایانه ای. رشته های مختلف علمی با استفاده از دستاوردهای فناوری اطلاعات  روز به روز پیشرفت کرده و حوزه خدمت رسانی خود را گسترش داده اند. از جمله این رشته ها میتوان از پزشکی و دندانپزشکی نام برد.

 انفورماتیک دندانپزشکی

انفورماتیک دندانپزشکی شاخه جدیدی از انفورماتیک پزشکی است که هدف آن استفاده از کامپیوتر و علوم اطلاعاتی برای ارتقا طبابت، تحقیقات، تحصیل و مدیریت دندانپزشکی است.در حوزه طبابت دندانپزشکی موارد زیر مهمترین هستند:

  – مدیریت طبابت دندانپزشکی: بسته های نرم افزاری به بازار عرضه شده است که دندانپزشک را در مدیریت مالی، تعیین وقت بیماران؛پرداختهای بیماران،ثبت شرح حال بیماران و درمانهای انجام شده کمک می کند.

  – ثبت اطلاعات بیماران به روش الکترونیک: برای هر یک از بیماران دندانپزشکی می توان پرونده الکترونیک تشکیل داد.این پرونده تمام جزئیات از شرح حال تا درمانهای انجام شده را در بر می گیرد.

  – سیستمهای مشاوره ای : با تشکیل یک پایگاه اطلاعاتی چندین دندانپزشک می توانند با دسترسی به اطلاعات بیماران، در باره نحوه درمان با یکدیگر تبادل نظر کنند.

  – سیستمهای تصویر برداری : با پیشرفتهای علوم فناوری اطلاعات دوربین های داخل دهانی و رادیوگرافیهای دیجیتال در حال حاضر به طبابت دندانپزشکی کمک میکنند.

  – دندانپزشکی از راه دور (Teledentistry) : بیماران می توانند از طریق ارتباطات الکترونیک مانند کنفرانسهای ویدیوئی از مراقبتها و توصیه های دندانپزشکی بهره مند شوند.

دیدگاه خود را به ما بگویید.


CAPTCHA Image
Reload Image