بایگانی برای آبان, ۱۳۹۱

نرم افزار جامع مدیریت مطب و کلینیک دندانپزشکی لبخند

بدون نظر

یکی از مهمترین بخش های نرم افزار جامع مدیریت مطب و کلینیک دندانپزشکی لبخند بخش گزارش اتفاقها است. نرم افزار دندانپزشکی لبخند تمهیدات لازم جهت آگاهی از عملکرد هر یک از کاربران نرم‌افزار را در طول یک دوره زمانی مشخص اندیشیده است به گونه‌ای که با استفاده از این صفحه مدیریت میتواند به ساده‌ترین شکل ممکن و با وارد کردن نام کاربر مورد نظر و مشخص کردن دوره‌ی زمانی از فعالیت های وی آگاه شده و گزارش بگیرد. با کلیک بر روی آیکن «گزارش اتفاق‌ها» در قسمت «مدیریت» در صفحه‌ی اصلی نرم افزار مدیریت مطب لبخند، صفحه‌ی مربوط به «گزارش اتفاق‌ها » نمایش داده می‌شود.
برای گزارش‏گیری و تهیه‌ی خروجی از عملکرد کاربران نرم‌افزار مدیریت مطب و کلینیک دندانپزشکی لبخند، می‏بایست ابتدا نام کاربر و دوره‌ی زمانی مورد نظر را برای مشاهده‌ی لیست کارهای صورت‌ گرفته توسط وی را وارد نموده و پس از مشاهده‌ی لیست مورد اشاره، جهت گزارش‏گیری و تهیه‌ی فایل خروجی اقدام نمود.


بهداشت دندان در ایران فاجعه است

بدون نظر

بهداشت دهان و دندان
۹۵ درصد از مردم ایران بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند و بسیاری تمایلی به مسواک زدن ندارند و روش صحیح مسواک زدن را نمی‌دانند.
بیمه دندانپزشکی در ایران وجود ندارد و هزینه‌های دندانپزشکی یکی از گران‌ترین هزینه‌های پزشکی در ایران است. اینها واقعیت‌هایی است که مسئولان بهداشتی کشور به آن اذعان دارند با این وجود همه با لبخند به یکدیگر نگاه می‌کنند و هیچ کس راهکار مشخصی برای رفع این معضل بهداشتی جامعه ارائه نمی‌دهد.
بهداشت دهان و دندان
اگر همین الان به فیش حقوقی خود نگاه کنید، می‌بینید که عدد بسیار بزرگی از آن را کسورات مربوط به بیمه تشکیل می‌دهد با این حال اگر سروکارتان به دندانپزشکی بیفتد دفترچه بیمه شما هیچ نقشی ایفا نمی‌کند چرا که طبق قوانین ایران، اعمال جراحی، پروتز و ارتودنسی و مواردی شبیه به آن در زمزه اعمال زیبایی قرار می‌گیرد.
اینکه چرا ایرانیان به بهداشت دهان و دندان خود کم توجه یا به عبارتی بی‌توجهند ریشه‌های متعدد دارد که باید آسیب‌شناسی و درمان شود. اغلب ایرانی‌ها نحوه صحیح مسواک زدن را بلد نیستند. اقدامات پیشگیرانه در بهداشت دندان مانند همه رشته‌های دیگر پزشکی نقش مؤثری در جلوگیری از معضلات بزرگ بهداشتی دارد اما ایرانی‌ها تا دندانشان درد نگیرد و به قول معروف وقت کشیدنش نرسد سراغ دندانپزشک و کلینیک نمی‌روند. این ضرب‌المثل که دندانی را که درد می‌کند باید کند یا مواردی شبیه به این نشان‌دهنده نوع فرهنگ غالب در زمینه بهداشت دهان و دندان است. عدم ‌مراجعه مرتب به دندانپزشک نیز باعث شده بسیاری از بیماری‌هایی که با هزینه اندک قابل درمان هستند، به وضعیتی بحرانی تبدیل شده و هزینه‌های سنگینی را بر بیماران تحمیل کنند.
در هر صورت با توجه به فراگیری وسیع بیماری‌های دندانی در ایران، به‌نظر می‌رسد مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته که در راستای عدالت درمانی و بهداشتی، با وضع قوانین و تکالیف بیمه‌ای تا حد زیادی به مردم خود کمک کرده‌اند، می‌توان از آسیب‌های بیشتر در این زمینه جلوگیری کرد به‌خصوص که این اقشار کم‌توان هستند که به خاطر هزینه‌های سنگین دندانپزشکی از رفتن به کلینیک دندانپزشکی ابا داشته و ساده‌ترین راه حل یعنی همان کشیدن دندان یا سوختن و ساختن با دندان‌های بیمار را انتخاب می‌کنند.
به واقع عدالت ایجاب می‌کند بیمه شدگان در مقابل هزینه‌هایی که به سازمان‌های بیمه گر می‌پردازند از آنها خدمات مناسب پوشش بیمه‌ای برای بیماری‌های دهان و دندان دریافت کنند.
سلامت > عمومی- حمید ضیایی پرور


ایمپلنت دندانی

بدون نظر

ایمپلنت دندانی ریشه مصنوعی دندان است شبیه به یک پیچ که اغلب از تیتانیوم با پوشش سطحی ویژه ساخته شه و به منظور جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته، در داخل استخوان کاشته می شود.
در شرایط طبیعی ایمپلنت به تدریج در استخوان فک جای می گیرد که بدین عمل استئواینتگریشن یا جوش خوردن در استخوان می گویند. جراح دندانپزشک می تواند پس از چند روز ، چند هفته و یا چند ماه، بسته به نوع ایمپلنت و کیفیت استخوان، بر روی این ریشه مصنوعی (ایمپلنت)، تاج دندان را بازسازی کند.
ایمپلنت دندانی


۱۰ نکته دندانگیر برای خرید مناسب

بدون نظر

چه مسواکی بخریم؟
شاید شما هم هنگام خرید مسواک سرگردان شوید که از میان این همه مسواک قد و نیم قد و رنگ و وارنگ کدامیک را بخرید و به خانه ببرید. یک مسواک خوب باید دسته ای داشته باشد که نه خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه و شما بتوانید به راحتی آن را در دست بگیرید. هرچه دسته مسواک ضخیمتر باشد، شما بهتر آن را در دست گرفته و کنترل بهتری هنگام مسواک زدن خواهید داشت. یک مسواک خوب باید دارای سه یا چهار ردیف مو یا الیاف باشد و بزرگی سر آن متناسب با اندازه دهان شما باشد. در این مقاله نکاتی را بیان می کنیم که توجه به آنها هنگام خرید مسواک مفید خواهد بود. سایز سر مسواک را متناسب با اندازه دهان خود انتخاب کنید. مسواک مناسب باید به شما امکان دسترسی به بیشترین سطح از دندا نها را بدهد و شما بتوانید آن را به راحتی به دندانهای عقبی برسانید و آنها را خوب تمیز کنید.
مسواک خوب
سلیقه و نظر شما مهم است، مسواکی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید و با سهولت بتوانید با آن دندانهایتان را بشویید. سعی کنید با مسواکتان احساس خوبی داشته باشید. درصورتی که تحلیل لثه دارید و یا دند نهای شما به آب سرد و گرم حساس است، از مسواکهای فوق نرم (سوپرسافت یا اکستراسافت)استفاده کنید. دسته مسواک باید به گونه ای باشد که به راحتی در دست شما قرار گیرد. دسته مسواک هرچه حجی متر باشد، راحتتر در کف دست جای میگیرد و در نتیجه کنترل بهتری در مسواک زدن خواهیم داشت.
زاویه بین دسته و سر مسواک باید کم باشد، یعنی دسته با شیب ملایمی به سر ختم شود.
برخی کارخانجات تولیدکننده مسواک، مدعی هستند که به دلیل ایجاد تغییراتی اندک در نحوه قرارگیری، طول، سختی ونحوه قرار گرفتن، دارای بهترین طراحی هستند و طرح جدید مسواک ارایه شده آنها، بهترین کارایی را دارد. اگرچه ادعا میشود بعضی انواع مسواکهای جدید، پلاکهای میکروبی را بهتر برمیدارند ولی در کاربرد عملی و تحقیقات، نشان داده شده است که هیچ یک برتری مشخصی بر دیگری ندارند و هیچ مسواکی قادر نیست همه پلاکها را بردارد.
به نظر دندانپزشکان، روش مسواک زدن صحیح مهمتر از نوع مسواک است. مسواک شما باید دارای سر کوتاه، الیاف نایلونی با نوک گرد و نرم یا متوسط باشد. سرالیاف وموهای مسواک در صورتی که گرد باشد، حین مسواک زدن لثه را کمتر تحریک خواهد کرد و احتمال آسیب لثه کاهش مییابد. یک مسواک خوب آن است که بعد از مدتی استفاده، پرزهای آن پخش و پلا نشود. شاید بگویید که همه مسواکها بعد از مدتی اینطور میشوند اما مسواک اگر خوب باشد به جای اینکه در مدت دو هفته خراب شود ۳ تا ۴ ماه بدون اینکه پرزهایش مشکلی پیدا کنند، کار میکند. واقعیت این است که تمیز کردن دندانها وقتی امکان دارد که پرزهای مسواک خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده باشند. خاصیت ارتجاعی پرز مسواک به حالتی گفته میشود که وقتی پرز مسواک خم شود به حالت اولیه خود برگردد. این حالت سبب میشود که پرزها مواد غذایی را به خوبی تمیز کنند. در غیر این صورت موقعی که پرزهای مسواک را روی دندان میکشیم به جای اینکه مواد غذایی را تمیز کنند از روی آن سر میخورند و رد میشوند. حال اگر مسواک خوبی داشته باشید پرزهای آن برای چند ماه خاصیت ارتجاعی خود را حفظ میکند ولی پرزهای یک مسواک ارزان و نامرغوب بعد از چند بار استفاده پخش و پلا میشود. اگر دیدید مسواکی اینگونه است دیگر از آن نوع نخرید. خیلی ها فکر میکنند خرید یک مسواک برقی مشکل تمام دندانهایشان را حل خواهد کرد و دندانهایشان خیلی بهتر از همیشه تمیز میشوند ولی نتایج مطالعات گوناگون نشان داده است که مسواک برقی بیشتر از مسواکهای دستی دندا نها را تمیز نمیکند. شما میتوانید با حرکات درست دستتان هنگام مسواک زدن حتی موفقتر از مسواک برقی و یا حداقل در همان حد دندانهایتان را تمیز کنید.
مطالعات نشان میدهد که اثرات خوب مسواک برقی بیشتر مربوط به روزهای اول استفاده از آن است چون شما در این روزها ذوق و شوق بیشتری برای مسواک زدن دارید، مسلما بیشتر مسواک خواهید زد و به مراتب دندانهایتان تمیزتر خواهند بود ولی خرید مسواک برقی برای کودکان، معلولان و سالمندان گزینه خوبی است که بتوانند با نظارت شما بهتر دندانهایشان را تمیز کنند.
از تجربه دندانپزشک خود در زمینه انتخاب مارک مناسب برای خرید مسواک استفاده کنید چون این مارک در هر کشوری فرق میکند.


به دندان‌هایتان استرس وارد نکنید

بدون نظر

به دندان‌هایتان استرس وارد نکنید
خیلی از آنهایی که دندان‌های نامنظمی دارند دوست دارند زود دندان‌های‌شان مرتب شود ولی در درمان‌های ارتودنسی که برای رفع مشکل بی‌نظمی دندان‌ها انجام می‌شود، هنوز روشی که بتواند این مشکل را سریع از بین ببرد وجود ندارد. اگرچه با تلفیق درمان‌های جراحی و ارتودنسی توسط جراح که به‌صورت برش‌های عمودی روی لثه و استخوان آرواره در بین دندان‌هاست و می‌تواند تمامی دندان‌ها و یا تعدادی از آن‌ها را دربرگیرد و نصب دستگاه‌های ارتودنسی، می‌توان سرعت درمان‌ را بیشتر و طول درمان را کمتر کرد.
پس از گذشت حدود ۲۰ سال یا بیشتر از ابداع این روش، هنوز این شیوه درمانی به شکل متداول و مرسوم در نیامده است.
استرس به دندانهای تان وارد نکنید
به‌طورکلی مدت درمان‌های ارتودنسی و یا بهتر بگویم سرعت حرکت دندان‌ها به تراکم (سختی) استخوان بیمار، میزان تحلیل و تشکیل استخوان، سن و جنس بیمار، نوع و شیوه درمانی بستگی دارد. مثلا ممکن است در یک نفر طول مدت درمان ۱سال و در دیگری که همان مشکل را داراست، به ۱/۵ تا ۲ سال افزایش یابد. به‌طورکلی در ارتودنسی سریع، تمام عوارض حین و بعد از جراحی مانند از دست دادن عملکرد صحیح، درد، التهاب، صدمه به ریشه دندان و از طرفی ثبات دندان‌ها بعد از درمان، هنوز به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است. سرعت مناسب برای حرکت دندان‌ها از یک ناحیه به ناحیه دیگر در دهان، حداکثر یک میلی‌متر در هر ماه است که بستگی به عوامل زیادی مانند سن و جنس بیمار و… دارد. مثلا طول مدت درمان در بیماران کم‌سن کمتر از افراد مسن است و یا در خانم‌ها کمتر از آقایان است.


اولین زن دندانپزشک

بدون نظر

لوسی‌ هابز تیلور (۱۹۱۰-۱۸۳۳)
اولین زنی که عنوان دکتر جراح دندان‌پزشک را کسب کرد لوسی‌ هابز تیلور بود که در سال ۱۸۳۳ در الن بورگ کلینتون کانتری به دنیا آمد. تلاشش برای دندانپزشک شدن پرشور اما همراه با ناامیدی بود، لیکن پافشاری وی در این راه هیچگاه تزلزل پیدا نکرد. در ۱۲ سالگی یتیم شد و به کار پر زحمت دوزندگی پرداخت، در سن ۱۶ سالگی در حالیکه از آکادمی فرانکلین در مالون فارغ‌التحصیل می‌شد معلم مدرسه شد. بعد از اینکه ۱۰سال بعنوان معلم کارکرد، علاقه روز افزونش به پزشکی او را به سین سینیتی-اوهایو کشاند. در آنجا برای پذیرش در مدرسه پزشکی اقدام کرد- و بلافاصله رد شد- هنگامی که برای کالج دندان پزشکی نیز اقدام کرد بخاطر جنسیتش رد شد.
در آن روزگار معمول بود که خیلی از مردان دندان‌سازی را نه از طریق تحصیل در مدرسه بلکه از طریق کارآموزی یاد می‌گرفتند. بعد از رد شدن‌های مکرر و مورد تمسخر قرار گرفتن، لوسی‌ هابز یک نفر دندانپزشک را که تازه کالج اوهایو فارغ‌التحصیل شده بود پیدا کرد تا پیش او کارآموزی کند. او کار خود را در سال ۱۸۶۱ آغاز نمود و سال بعد به لوا نقل مکان کرد. در آنجا او بعنوان «خانمی که دندان می‌کشد» پذیرفته شد. او همچنین از طرف انجمن پزشکی ایالت لوا نیز پذیرفته شد. او اولین زنی بود که از طرف یک انجمن دندان پزشکی حرفه‌ای پذیرفته می‌شد.
عاقبت بعد از ۵ سال استقامت و پشتکار بی‌پایان به کالج دندان‌پزشکی اوهایو راه یافت و مدرک جراحی دندان پزشکی DDS خود را پس از فقط ۴ ماه تحصیل در سال ۱۸۶۶ اخذ نمود. در حالیکه در شیکاکو کار می‌کرد با جیمز.ام. تیلور ازدواج کرد و دندان‌پزشکی را به وی آموخت. آنها به کار مشترک پر منفعتی را برای مدت ۲۰ سال ادامه دادند. امروزه تقریباً نیمی از دانشجویان دندان‌پزشکی زن هستند و این را تا حدود زیادی به این زن نیویورکی مدیونند کسی که راهشان را هموار نمود.


ری اندو یا درمان مجدد ریشه دندان

بدون نظر

ری اندو یا درمان مجدد کانال ریشه دندان وقتی انجام می شود که دندانی قبلا” روت کانال تراپی (عصب کشی) شده است ولی به دلیل ناقص بودن این درمان ویا آلوده شدن مجدد کانال ها به علت خالی ماندن دندان ها مجددا” مشکل ایجاد شده است.اگر کانال های دندان در موقع درمان اندو(عصب کشی) به خوبی تمیز نشده ویا به درستی پر نشود ممکن است پس از مدتی که می تواند چند ماه یا چند سال باشد در انتهای ریشه دندان ضایعه تشکیل می شود که ممکن است کیست ویا گرانولوم باشد.این ضایعه در مواردی ممکن است قفط یک عفونت مزمن ایجاد کند و در مواردی نیز ممکن است یک آبسه حاد دردناک ایجاد گردد.البته باید توجه داشت که ضایعات انتهای ریشه برخی موارد قبل از درمان اندو هم به علت عفونی شدن پالپ دندان به وجود می آید .

به هر حال با درمان ری اندو می توان فرصتی دوباره به دندان داد تا بتوان آن را حفظ کرد .البته در برخی موارد ضایعات انتهای ریشه باید از طریق جراحی درمان شوند که به این جراحی رزکسیون یا درمان رتروگیرید می گوئیم.

در درمان ری اندو کانال های ریشه مجددا” باز شده واز نوتمیز وضدعفونی شده و به درستی پر می شود.در بسیاری موارد ضایعات انتهای ریشه با ری اندو از بین می رود ولی مواردی هم وجود دارد که حتی با درمان ری اندو باز هم درد وعفونت باقی می ماند ونیاز به درمان های دیگری مثل رزکسیون ویا خارج کردن دندان وجود خواهد داشت.
دکتر سید حسین رجالی [ جراح – دندانپزشک ]


نگین دندان

بدون نظر

زیبایی مقوله ای است که انسان همواره دنبال آن بوده و هست. در گذشته های خیلی دور زنان از الماس که در دندان کار گذاشته می شد ، برای بزرگی و زیبایی استفاده می کردند و امروزه این موضوع شکل جدیدی به خود گرفته و مورد توجه خانم ها می باشد. نگین های دندانی همانند تمام نگین های دیگر از جمله نگین بینی ، گوش و یا ناخن به جهت زیبایی بر روی دندان ها گذاشته می شوند.

نگین ها اشکال متفاوتی دارند. بعضی نگین ها کریستالی می باشند ( سفید یا رنگی ) این گونه نگین ها یک سطح صاف در زیر دارند که از آن سمت توسط چسب های مخصوص به سطح دندان می چسبد. از انواع دیگر نگین ها نمونه های طلایی باشد که به اشکال متفاوت فرم داده شده اند که بنا به سلیقه شخصی انتخاب می شود. بعضی دیگر از آنها ، نگین به همراه طلایی باشد که در وسط شکل خاصی از جنس طلایک نگین کریستال وجود دارد.

آنچه در مورد نگین ها بایستی دانست این است که نگین یک وسیله تزئینی بوده و مدت ماندگاری آن نیز محدود می باشد لذا برای چسباندن آن بهتر است فقط از چسب های مخصوص استفاده گردد. چسباندن نگین نیاز به تزریق بی حسی ندارد. جهت چسباندن ابتدا سطح دندان تمیز می شود و بدون آسیب رساندن به دندان ، توسط مواد چسبنده مخصوص روی سطح دندان قرار می گیرد و به هیچ وجه بخاطر نگین سطح دندان تراش داده نمی شود زیرا این مساله باعث آسیب به مینای دندان می گردد و در صورت افتادن نگین جای باقی مانده ، نمای خوبی ندارد و بایستی با مواد ترمیمی اصلاح گردد. پس از چسباندن نگین چند ساعت طول می کشد که به آن عادت کنیم.

مهمترین مساله در نگهداری نگین بهداشت خوب دهان و دندان است ، زیرا اطراف نگین مکان مناسبی برای تجمع باکتری ها و ایجاد پوسیدگی می باشد. از آنجا که طلافلز قابل انطباقی با دندان می باشد نگین طلا ماندگاری بیشتری نسبت به نگین های کریستالی ساده دارند. با این وجود هر زمان می توان بدون آسیب رساندن به دندان نگین را برداشت.اصولاجایگذاری نگین روی دندان سلیقه ای است ، ولی باید توجه داشت روی دندانی که پوسیدگی دارد گذاشته نشود.

معمولا بیشترین دندان که نگین روی آن کار گذاشته می شود ، دندان ثنایای کناری یا لترال می باشد. در صورت جدا شدن نگین از سطح دندان ، می توان مجددا آن را چسباند.
دکتر حمید فرزام [ جراح – دندانپزشک ]


بازسازی استخوان با استفاده از منابع داخل دهانی

بدون نظر

بازسازی استخوان با استفاده از منابع داخل دهانی
دکتر آرش خجسته- استادیار بخش جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندان پزشکی شهید بهشتی
به دنبال ارائه ایمپلنت به عنوان یک درمان قابل اطمینان در جایگزینی دندان های از دست رفته، جراحی های پیش از پروتزی نیز دچار، تحول شگرفی شده است تاجایی که اغلب از روش های کاهشی جای خود را به روش های افزایشی داده است و در بسیاری از نواحی به علت تحلیل ریج ، نیاز به افزایش ابعاد استخوان پیدا شده است. بازسازی با منابع خارج دهانی همانند استخوان ایلیاک، دنده و کالواریا موجب افزایش هزینه درمان ، زمان بستری شدن در بیمارستان و عوارض جراحی را خواهد شد. منابع داخل دهانی همانند راموس ، چانه و توبروزیتی در موارد افزایش عمودی و افقی تا حد ۳-۵ میلی متر، پاسخگوی بسیاری از موارد نقائض آتروفیک ریج می باشد. مطالعه حاضر نتیجه پیگیری ۱-۵ ساله ۱۵۰ مورد افزایش ارتفاع عمودی و افقی ریج با منابع مختلف داخل دهانی می باشد.


جدیدترین قابلیت نرم افزار جامع مدیریت مطب و کلینیک دندانپزشکی لبخند

بدون نظر

شرکت پردازش سیستم پرنیان در راستای اهداف از پیش تعیین شده برای توسعه هرچه ببیشتر فناوری IT در کشور و کاربردی شدن بیش ازپیش آن در همه عرصه های جامعه و بدنبال توفیق خود در ارائه نرم افزار جامع مدیریت مطب و کلینیک دندانپزشکی لبخند بعنوان اولین نرم افزار جامع مدیریت مطب و کلینیک تحت وب(شبکه اینترنت) و تماماً فارسی اینک موفق گردیده قابلیت امضاء دیجیتال را بمنظور ارتقاء قابلیت های نرم افزار لبخند به جامعه دندانپزشکان ارجمند ارائه نماید.
با استفاده از امضاء دیجیتال این امکان برای کاربران محترم بوجود می آید که در هر مرحله ای از تشکیل پرونده تا هنگام تسویه حساب بوسیله قلم نوری از بیمار اخذ امضاء نموده و اسناد الکترونیکی مربوطه را تکمیل نماید. با بکارگیری این قابلیت و قلم نوری دیگر نیازی به نوشتن و امضاء بر روی کاغذ و تشکیل پرونده و فایل و قفسه و … نمی باشد.