بایگانی برای فروردین, ۱۳۹۳

۵ خطایی که حین مسواک زدن مرتکب می شویم!

بدون نظر

احتمالا شما نیز روزانه دو الی سه بار دندان هایتان را مسواک می زنید و شاید تصور می کنید در این کار خبره شده اید. اما باید بدانید بدون اینکه متوجه بشوید خطاهایی مرتکب می شوید. در این مطلب با ۵ خطایی که اغلب ما حین مسواک زدن مرتکب می شویم آشنا خواهید شد.

۱- عجله می کنیدبه عقیده ی کارشناسان یکی از خطاهای شایع مسواک زدن زمانی کوتاهی است که برای این کار اختصاص داده می شود. برای اینکه به خوبی دندان هایتان را مسواک بزنید باید حدود دو دقیقه وقت برای این کار صرف کنید. زمانیکه با عجله مسواک می زنید نمی توانید جرم های دندان را از بین ببرید. نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می دهد دو سوم افرادی که از بیماری مربوط به لثه رنج می برند افرادی هستند که با وجود توصیه های دندان پزشک شان باز از اختصاص دادن دو دقیقه به مسواک زدن کوتاهی کرده اند. زمانیکه مسواک را به دست می گیرید به ساعت خود نگاه کنید و دو دقیقه از وقت با ارزش تان را به این کار مهم اختصاص دهید

۲- دقت نمی کنیدخطای دیگری که زیاد مرتکب می شوید این است که حین مسواک زدن برخی از مناطق دهان را فراموش می کنید. باید با دقت یکسان جلو، عقب و روی دندان ها و همچنین لثه ها، زبان و کام را تمیز کرد. اغلب بخش هایی از دهان که مسواک به راحتی به آنجا نمی رسد مثل دندان های عقب رها می شوند. باید توجه داشته باشید که با حوصله و دقت مسواک بزنید. برخی افراد در مسواک زدن تمام دندان ها تنبلی به خرج می دهند.

۳- مسواک را بیش از حد روی دندان ها فشار می دهیدآیا از آن دسته افرادی هستید که تصور می کنند هر چه بیشتر مسواک را فشار دهند دندان ها بهتر تمیز می شوند؟ باید بگوییم متاسفانه اشتباه می کنید. به کار بردن انرژی زیاد در حین مسواک زدن از آن دسته خطاهای رایجی است که تمام مراجعین به دندان پزشکان مرتکب می شوند. فشار دادن مسواک روی دندان ها باعث می شود بافت لثه ها از دندان ها فاصله بگیرد و از بین برود. حتی امکان دارد به حساسیت دندانی یا افتادگی دندان دچار شوید. خلاصه اینکه با دندان هایتان مهربان باشید. دندان پزشکان توصیه می کنند از مسواک های نرم استفاده کنید. زیرا اینگونه مسواک ها به دندان آسیب نمی رسانند و راحت تر روی دندان ها می لغزند.

۴- حرکاتتان اشتباه استاگر مسواک زدن از رشته های المپیک بود به نظرتان چه امتیازی از هیات داوران دریافت می کردید؟ اگر مسواک را به صورت افقی از عقب به جلو و بر عکس روی دندان هایتان می کشید امتیاز بالایی نسیب تان نمی شد. مسواک را با حرکات دورانی کوتاه و ملایم روی دندان هایتان حرکت دهید. نزدیک لثه ها یک زاویه ی ۴۵ درجه به مسواک بدهید و از بالا به پایین مسواک بزنید.

۵-  در استفاده از خمیر دندان زیاده روی می کنید زیاده روی در خمیر دندان فی نفسه آسیبی به دندان ها نمی زند اما امکان دارد به خاطر اینکه دوست ندارید دهانتان پر از کف باشد زمان مسواک زدن را کوتاه کنید. برای کودکان لایه ی نازکی از خمیر دندان کافیست و برای بزرگسالان اندازه ی یک نخود یا تیله بس است و بهتر است زیاده روی نکنید.
منبع:ریدرزدایجست


جرم‌گیری یک ضرورت است!

بدون نظر

از آنجا که باقی ماندن جرم دندان در درازمدت موجب تخریب استخوانی در محل تجمع جرم و در نهایت موجب لق‌شدن دندان‌ها می‌شود، دندانپزشکان بر معاینات دوره‌ای دندان‌ها (هر شش ماه یک‌بار) تاکید می‌کنند، چرا که در برخی موارد جرم دندان با چشم قابل رویت نیست و فقط دندانپزشک می‌تواند تشخیص دهد.
دکتر کمالی با تاکید بر این‌که کسانی که بزاق آهکی دارند (بزاق کرم‌رنگ که آهکی بودن آن از سوی دندانپزشک تشخیص داده می‌شود) باید بیشتر مراقب جرم نگرفتن دندان‌هایشان باشند، می‌گوید: چنین افرادی همچنین می‌توانند از خمیردندان‌های خاص با توصیه دندانپزشکشان استفاده کنند. بی‌شک دقت در مسواک‌زدن و استفاده از نخ‌دندان در پیشگیری از جرم‌گیری دندان‌ها بسیار موثر است.
وی تاکید می‌کند: بررسی‌ها نشان داده است که میان بیماری‌های پیشرفته لثه و بیماری‌های قلبی ـ عروقی ارتباط وجود دارد. همچنین بروز بیماری‌های بسیار پیشرفته لثه می‌تواند نشانه‌ای از نقص سیستم ایمنی بدن و ابتلای بیمار به بیماری‌هایی چون دیابت و حتی در موارد خاص، ایدز باشد.


جرم دندان را با تغییر رنگ آن اشتباه نگیرید!

بدون نظر

دندانپزشکان تاکید می‌کنند هر عاملی که باعث ماندن مواد میکروبی موجود در دهان، به مدت طولانی روی دندان شود، به ایجاد جرم و به دنبال آن تخریب بافت سالم لثه منجر می‌شود.
فراهم شدن شرایط برای لانه‌گزینی میکروب‌ها نیز می‌تواند به دنبال باقی ماندن مواد غذایی در لابه‌لای دندان‌ها، آهکی بودن بزاق شخص که برخی به طور ارثی دچار آن هستند، پرکردگی‌های بد و ناقص و پوسیدگی‌های درمان نشده اتفاق بیفتد.

(بیشتر…)


جرم گیری دندان موجب کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی در افراد مسن می شود!

بدون نظر

پژوهشگران علوم پزشکی با بررسی ۲۲ هزار بزرگسال ۵۰ ساله و مسن تر در مدت هفت سال متوجه شدند احتمال ابتلاء به حمله قلبی و یا سکته مغزی در افرادی که در سال قبل از انجام این مطالعه دندان های خود را جرم گیری کرده بودند کمتر است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، مطالعه ای که به تازگی انجام شده است نشان می دهد افراد مسنی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند نسبت به هم سن و سالان خود که به این موضوع توجهی ندارند کمتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی قرار می گیرند.
محققان با بررسی ۲۲ هزار بزرگسال ۵۰ ساله و مسن تر در مدت هفت سال متوجه شدند احتمال ابتلاء به حمله قلبی و یا سکته مغزی در افرادی که در سال قبل از انجام این مطالعه دندان های خود را جرم گیری کرده بودند کمتر است.

(بیشتر…)


۲۲ فروردین، روز دندانپزشک مبارک!

بدون نظر

۲۲ فروردین، روز دندانپزشک بر عموم اساتید گرامی و دندانپزشکان محترم و دانشجویان ارجمند مبارک باد. برای همه این عزیزان آرزوی تندرستی و توفیق داریم.

توسعه خدمات دندانپزشکی و گستره ی هرچه بیشتر آن در جای جای میهن عزیز و بهره مندی آحاد جامعه از این خدمات ارزشمند، آرزوی همه دست اندرکاران و دلسوزان سلامتی مردم میباشد که امید است در سایه افرایش حمایت های بیمه های درمانی و تکمیلی و همراهی و همکاری دندانپزشکان گرامی هر چه زودتر محقق گردد.


علم دندانپزشکی قدمتی نه هزارساله دارد!

بدون نظر

پژوهشگران باستان شناس می گویند نتایج بررسی های باستانشناسی آنان نشان داده است که انسان‌های عصر حجر هم دندان‌های خود را پر می‌کردند . آنان دندانی قدیمی از ۶۵۰۰ سال پیش کشف کرده‌اند که با موم زنبور عسل پر شده است و به نظر می‌رسد که این قدیمی‌ترین سند دندانپزشکی در اروپا باشد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، تکه‌ای موم بر روی دندانی از زمان ما قبل تاریخ نشان می‌دهد که حتی در دوران عصر حجر نیز انسان‌ها دندان‌های خود را پر می‌کردند. دانشمندان این سند را با کمک تکنولوژی اشعه‌ی مادون قرمز و توموگرافی مورد بررسی قرار دادند.

(بیشتر…)


روشی برای کاهش حساسیت دندان ها

بدون نظر

پژوهشگران علوم پزشکی در جستجوی ماده چسبناکی هستند که شبیه به سیستم بدن صدف خوراکی بتواند به سطوح بچسبد و به این ترتیب همزمان مینا و عاج دندان را با تامین املاح معدنی مورد نیاز آنها، ترمیم و بازسازی کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، خورده شدن مینا باعث واکنش‌های دردناک به خوراکی‌های سرد می‌شود. معمولاً حساسیت دندان (که حساسیت شدید عاج دندان نیز نامیده می شود) می تواند به صورت ناراحتی دندان به طور دائم ،یا درد پس از خوردن غذای سرد ،نوشیدن مایعات سرد یا تنفس هوای سرد نمایان شود .
در دندانهای سالم عاج دندان توسط بافت دیگری به نام مینا در قسمت تاج و سمنتوم در قسمت ریشه دندان محافظت می شود. چنانچه به هر دلیل مینا و سمنتوم دندان روی عاج دندان را نپوشاند، عاج عریان شده و در معرض عوامل ومحرک های خارجی قرار می گیرد و در نتیجه دندان دچار حساسیت می شود که این حساسیت به دلیل شکل آناتومیکی دندان اغلب در ناحیه طوق دندان ها مشاهده می گردد.
متخصصان در یک مطالعه جدید و با الهام از طبیعت به پیشرفتی مهم در زمینه پیشگیری از حساسیت های دندانی دست یافته اند مشکلی که امروزه میلیونها نفر از مردم جهان با آن مواجه هستند.

(بیشتر…)


جرم دندان با مسواک زدن پاک نمی شود!

بدون نظر

 

جرم دندان با مسواک زدن پاک نمی شود و تنها از طریق جرم گیری از بین می برد.

یداله شایسته متخصص دندانپزشکی ، ضمن بیان اینکه جرم دندان با مسواک زدن پاک نمی شود گفت: جرم اگر برطرف نشود موجب بدبویی دهان می شود و علاوه بر آسیب رساندن به لثه به بافت های نگهدارنده دندان نیز آسیب می رساند و در واقع محلی برای تجمع و تکثیر میکروب های پوسیدگی زا است.

وی گفت: لایه نازکی از مواد آلی پس از مصرف مواد غذایی روی دندان ها رسوب می کند.
این لایه نازک، پلاک میکروبی است که یک لایه بی رنگ و چسبیده ای از بزاق است که حاوی مقادیری از خرده های غذایی است.


(بیشتر…)


چند توصیه برای حفظ سفیدی دندان ها

بدون نظر

داشتن دندان های سفید احساس جوانی و اعتماد به نفس را افزایش می دهد و در عین حال موجب می شوند که در برخورد با دیگران تاثیر روانی خوبی روی آنها بگذارید.اکثر ما وقتی تبلیغات تلویزیونی و مجلات را در مورد روش های سفید کردن دندان ها می بینیم به فکر می افتیم که در این زمینه اقدامی کنیم و در نتیجه لبخندی زیبا داشته باشیم اما گاهی نگران اثرات سوء استفاده از این روش ها هستیم.
در این مقاله در این باره پنج راه کار مفید و در عین بی ضرر برای داشتن دندان های سفیدتر ارائه کرده که به شرح زیر است :

*بیش از اندازه مسواک نزنید. زیاد مسواک نزنید و برس را محکم روی دندان هایتان نکشید با این کار مینای دندان شما آسیب می بیند. حداقل ۳۰ دقیقه تا یک ساعت صبر کنید و دوباره دندان هایتان را در صورت نیاز مسواک بزنید، مسواک را هم همیشه نرم روی دندان هایتان بکشید.

*چای و قهوه کمتری بنوشید. برای اینکه دندان های سفیدی داشته باشید چای و قهوه کمتری بنوشید. این نوشیدنی ها با گذشت زمان رنگ دندان های شما را تغییر می دهند.

*آدامس بجوید. جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق در دهان شما می شود و به تمیزی دندان های شما نیز کمک می کند. افزایش تولید بزاق اثر باکتری هایی که موجب پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه می شود را خنثی می کند. علاوه بر این جویدن آدامس موجب کاهش استرس می شود و اشتهای شما را برای خوردن غذاهای شیرین کمتر می کند.

*از خوردن مواد غذایی اسیدی بپرهیزید. خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی موجب زرد شدن دندان های شما می شود. از خوردنی هایی مثل سودا، لیمو، آب نبات، گوجه، غذاهای نشاسته دار بپرهیزید و از آجیل، غلات و آب بیشتری استفاده کنید.

*میوه و سبزیجات ترد بخورید. به جای خوردن آب میوه، خود آن را بخورید. برای داشتن دندان های سفید از میوه ها و سبزیجات ترد مثل سیب، کرفس، هویج و گلابی مصرف کنید.