دستگاه رادیوگرافی دندانی

دندانپزشک برای تشخیص میزان پوسیدگی دندان و مشکلات موجود در کانال و عصب دندان، نیاز به وسیله‌ای به نام دستگاه رادیوگرافی دندان دارد. عکسبرداری از دندان با اشعه ایکس علاوه بر تشخیص پوسیدگی دندان، می‌تواند کاربردهایی در پیش‌بینی خطر قریب‌الوقوع حمله قلبی نیز داشته باشد. با مشاهده عکس‌های رادیولوژی دندان، می‌توان از آهکی شدن سرخرگ خون‌رسان مغز آگاه شد. آهکی شدن سرخرگ در بروز حمله قلبی و سکته نقش دارد.
دستگاه رادیوگرافی دندانی به منظور تصویربرداری از ساختمان دندان‌ها، آناتومی دندان‌ها و مشکلات دندانی بزرگسالان و کودکان در برنامه‌های ارتودنسی و تشخیصی استفاده می‌گردد.

 سه نوع تصویربرداری با این دستگاه قابل انجام است: رادیوگرافی داخل دهانی، پانورامیک و سفالومتریک.
۱- در رادیوگرافی داخل دهانی جهت تصویربرداری بایت وینگ، پری اپیکال و اکلوزال، فیلم داخل دهان بیمار قرار می‌گیرد و تصاویر رادیوگرافی بایت وینگ، تاج و یک سوم فوقانی ریشه دندان‌های فوقانی و تحتانی را نشان می‌دهد. در رادیوگرافی پری اپیکال، کل ساختار دندان، شامل ریشه روی یک فیلم و آرواره‌های ماندیبولار و ماگزیلاری روی فیلم‌های جداگانه‌ای تصویر می‌شود. تصاویر رادیوگرافی اکلوزال، سطح دندان‌های آلیمای کوچک و بزرگ را نشان می‌دهد.
۲- در رادیوگرافی پانورامیک؛ تصاویر ناحیه ماگزیلوفاسیال با استفاده از پرتوگردان و کاست فیلم خارجی به دست می‌آید؛ سپس قوس دندانی در یک تصویر منفرد، به صورت شکل بیضوی نشان داده می‌شود. یونیت‌های پانورامیک، علاوه بر تهیه تصاویر رادیوگرافی لوکالیزه از ساختار دندانی، جهت تصویربرداری از مفصل، سینوس‌های ماگزیلاری و استخوان‌بندی صورت برای کمک به تشخیص بیماری Tmj، ترومای صورت و پاتولوژی سینوسی به کار می‌رود.
۳- رادیوگرافی سفالومتریک یا نمای جمجمه، جهت به دست آوردن تصاویری از کل جمجمه یا ناحیه مورد نظر به کار می‌رود. مطالعات سفالومتریک جهت ارزیابی رشد و تعیین پلان‌های درمانی ارتودنتیک یا پروتزها به کار می‌رود. بعضی از یونیت‌های پانورامیک و سفالومتریک می‌توانند توموگرافی متقاطع، جهت تهیه تصاویر عرضی چند لایه از آرواره‌های ماگزیلاری و ماندیبولار را انجام دهند. این تکنیک که سابق، تنها کاربرد توموگرافی رایانه‌ای یا توموگرافی خطی امکان‌پذیر بود (مقایسه محصولات با عنوان اسکنرها، توموگرافی رایانه‌ای، سیستم‌های مجهز به تخت رادیوگرافی (رتوگرافی) جهت برنامه‌ریزی پیوند و نیز ارزیابی بیماران قبل و بعد از عمل جراحی مفید است.

دیدگاه خود را به ما بگویید.


CAPTCHA Image
Reload Image